Op woensdag 26 oktober 2016 verzorgde de heer Gijs Brandt op boeiende wijze een lezing over Jan van der Heijden, de Leonardo van het noorden.

Leonardo vh noorden Jan vd Heijden
Multitalent Jan van der Heijden (1637-1712) was een veelzijdig kunstenaar en uitvinder. Hij wordt dan ook wel de Leonardo da Vinci van het noorden genoemd. Jan en zijn broer Nicolaes zijn geboren in Gorinchem en brachten daar hun eerste kinderjaren door. Samen vonden ze een effectieve brandspuit uit die wereldwijd in gebruik kwam. Jan had daarnaast veel organisatorisch inzicht: onder zijn leiding werd in Amsterdam een goed functionerende brandweerorganisatie op poten gezet.

Leonardo vh noorden brandspuit Jan vd Heijden

Naast uitvinder was hij bovendien een groot schilder die bekend werd met zijn bijzondere stadsgezichten. Zijn werk behoort tot de top van de Nederlandse schilderkunst uit de zeventiende eeuw en is wereldwijd in musea te vinden. Verder was hij fabrikant van zijn eigen uitvindingen die over de hele wereld hun weg vonden. Hij introduceerde een goed functionerende straatverlichting en ontwierp schepraderen, scheepskamelen, baggermolens, kachels en vuurtorens.