Op woensdag 27 september jl. verzorgde mevrouw Carina Mathot, beeldend kunstenaar en docente kunstbeschouwing, een lezing over "Mondriaan en 100 jaar De Stijl". Zij nam de aanwezigen mee op een visuele kunstreis van Mondriaans vroege figuratieve landschappen tot felgekleurde bomen en bloemen. Van kubistische composities tot zijn ‘vertrouwde’ rode, blauwe en gele kleurvlakken. Zo was Mondriaans ontwikkeling naar de abstracte kunst stap voor stap te beleven.

Het jaar 2017 is uitgeroepen tot Mondriaanjaar. In 1917 werd De Stijl opgericht, de internationale kunstbeweging waarvan Mondriaan een van de bekendste exponenten was.

100 jaar De Stijl

Mondriaan startte met van Doesburg het tijdschrift De Stijl in 1917. De inleiding voor de eerste editie van tijdschrift De Stijl bestond uit een publicatie van delen van Mondriaans manuscript De Nieuwe Beelding in de schilderkunst.De Nieuwe Beelding (Neo-Plasticisme) van Mondriaan: ’Het vinden van een spirituele volmaaktheid en daar uitdrukking aan te geven. Een creatieve activiteit vanuit een geordende geest. Vrede, harmonie en discipline zijn de kenmerkende aspecten van deze kunst. De Kunst als formulering van een universeel geluksideaal’.

Tijdens deze avond werd per opbod een replica van de beroemde Rietveldstoel geveild. De stoel - met de originele maatvoering - was gemaakt door Meine Mollema, medeoprichter en actief lid van onze vereniging, en deze stoel was te zien tijdens de feestweek van Noordeloos in Slingerland. De opbrengst kwam ten goede aan onze vereniging.

Rietveld stoel 20170926