“ Moord en brand op het platteland. ”
door Anne Doedens

rampjaar350 jaar geleden begon de Hollandse Oorlog en werd de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden aangevallen door Frankrijk, Engeland en de bisdommen Münster en Keulen.

Michiel de Ruyter stond zijn mannetje op zee, maar de enorme kosten van alle militaire inspanningen brachten een einde aan de Gouden Eeuw. In Den Haag werden Johan en Cornelis de Witt gruwelijk vermoord.

De boeren, burgers en buitenlui van onze dorpen hadden vooral ook te maken met de in allerijl ingerichte waterlinie tussen Muiden en Gorinchem.

Dr. Anne Doedens is al vijftig jaar een gedreven historicus en heeft talloze publicaties over de Nederlandse geschiedenis van de 16e tot de 20e eeuw op zijn naam.

De lezing vindt plaats in Dorpshuis MFC Den Hoek, Dorpsweg 81A, Hoogblokland en begint om 20.00 uur.

Leden hebben gratis toegang, niet-leden betalen €5,-.