40 jaar

zaterdag 23 maart vanaf 11.00 uur in Het Noorderhuis te Noordeloos

uitnodiging 02

schilderij wedstrijd

We zijn druk bezig met de organisatie van diverse activiteiten voor ons jubileum. Eén daarvan is een wedstrijd waarin we jullie uitdagen om een schilderij te maken van jouw dorp. Hoe en wat laten we aan jou over: tekenen, schilderen, borduren, houtsnijden etc.

Doe je mee?
Laat je inspireren door de drie dorpen. Het thema is Hoogblokland, Hoornaar en Noordeloos. Dit mag ruim gezien worden, laat je fantasie de vrije loop. Inleveren kan van maandag 4 tot en met vrijdag 15 maart.

De kunstwerken worden tentoongesteld op ons jubileumfeest op zaterdag 23 maart. Een deskundige jury beoordeelt de kunstwerken.
De hoofdprijs is 100 euro.

Inleveren
Inleveren kan, na telefonische afspraak, in:
Hoogblokland bij Gerda van Kuilenburg, Mr. D.C. Goesstraat 2, tel 0183 562190
Hoornaar bij Anne Marie Mollema, Oudendijk 5, tel 06 53423556
Noordeloos bij Marja Wallaard, van Brederodestraat 2, tel 0183 582975

Screenshot 2023 11 19 183852

(foto: archief Gorinchem)

Toen Willem De Vries Robbé in 1881 een stuk grond kocht in Gorcum en een smederij overnam, vermoedde hij nog niet dat dit een van de meest innovatieve en toonaangevende bedrijven in Nederland zou worden.  Onder zijn leiding groeide De Vries Robbé uit tot een staalconcern van wereldniveau dat alle componenten leverde voor kantoren en bedrijfshallen, spoorbruggen en gashouders, zendmasten en opslagtanks. Het Bimsbeton voor dakconstructies is een begrip geworden en leidde tot het succes van Betondak in Arkel. Het bedrijf was al vroeg internationaal georiënteerd.

De lezing gaat in op zowel de technische als de sociale en maatschappelijke kant met bijzondere personeelsvoorzieningen en ook op de rol als een van de grootste werkgevers in de streek.
Industrieel erfgoed staat steeds meer in de belangstelling: behoud van industrieel erfgoed en duurzame herinrichting van nog bestaande gebouwen staan tegenover sloop en kaalslag. We sluiten de lezing daarom af met een aantal suggesties om het erfgoed van De Vries Robbé te herwaarderen en een nieuwe rol te geven als kennisverschaffer en inspiratiebron (www.behouderfgoeddevr.nl).

Emeritus hoogleraar John Stoop woont in Hoornaar en is voorzitter van de Stichting Behoud Erfgoed De Vries Robbé.

De lezing vindt plaats op woensdag 29 november in Het Bruisend Hart in Hoornaar en begint om 20.00 uur.
Leden hebben gratis toegang, niet-leden betalen €5,-.

Zaterdag 9 september is het Open Monumentendag. In Molenlabden zijn er meer dan 40 monumenten geopend. Daarnaast zijn er activiteten georganiseerd zoals thema-wandelingen met gids, boeldag, brocantemarkt een oldtimerrit

omd2023

Meer informatie: www.hcmolenlanden.nl