logo dG klein kleurOp 8 november 2012 startte de verlichte boerderijenroute De Giessen. Gedurende negen avonden werden tussen 19.00 en 22.00 uur zo'n 80 gevels van boerenbedrijven, woonboerderijen, kerken, molens en overige karakteristieke panden tussen Hoornaar en Hardinxveld-Giessendam aangelicht. Bezoekers waren op verschillende adressen van harte welkom. Op vrijdag 16 november ging onze vereniging - met een volle bus (met gids) met 62 leden - deze verlichte boerderijen bekijken.

Balenkunst in de WeiTM
Speciaal voor de schoolkinderen was er de Balentuin. Zij toverden hooibalen om in een fantasie-boerderijdier of kunstobject. In de eerste week van oktober werden langs de route enkele percelen land ingericht met de fraai beschilderde hooibalen. Hiervoor gingen ruim 500 kinderen van zes basisscholen aan de slag. Het groepje dat met zijn baal het meeste aantal stemmen wist te vergaren, won voor de klas een skateclinic van Univé Rivierenland. Tijdens de Fokveedag op 6 oktober 2012 werden in de streektent foto’s van de mooiste beschilderde balen opgehangen en kon het publiek zijn voorkeur uitspreken.

Samenwerken
In 2007 was er al eerder een verlichte boerderijenroute in de Alblasserwaard; die ging langs de Graafstroom.
Aanleiding voor deze route was de 100ste Fokveedag van Hoornaar. Vandaar ook dat de route heen en weer ging tussen Hoornaar en Hardinxveld-Giessendam. Voor de realisatie werkten Stichting Boerderij & Erf Alblasserwaard-Vijfheerenlanden en de Boerderijenstichting Zuid-Holland samen met LTO Noord Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, Den Hâneker, geschiedkundige en overige plaatselijke verenigingen in de gemeenten Giessenburg en Hardinxveld-Giessendam, Museum De Koperen Knop, een aantal particulieren en de SIIMAV.

Meer informatie
Is te vinden op: www.verlichteboerderijen.nl of te verkijgen bij Lyanne de Laat, tel. op 06-30013037 of per mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Goudriaan-Zuidzijde 90-2