Op woensdag 29 november jl. verzorgde Harmen Schoonekamp een lezing over de Russische revolutie. In 1917, dit jaar precies 100 jaar geleden, vonden twee revoluties plaats in Rusland. De eerste maakte een einde aan de heerschappij van de Romanov-dynastie. De tweede revolutie bracht de bolsjewieken aan de macht onder leiding van Vladimir Lenin. Deze revoluties hebben hun stempel gedrukt op het verdere verloop van de 20e eeuwse geschiedenis, niet alleen van Rusland maar van de hele wereld. Het is niet overdreven om te zeggen dat alles anders zou zijn verlopen zonder deze revoluties. In deze lezing werd gekeken naar de aanloop van de revoluties en naar de gebeurtenissen in februari en oktober. Hoe was het om begin 20e eeuw in Rusland te leven? Wie waren de belangrijkste spelers? Wat gebeurde er in maart en in oktober? En hoe verliepen de eerste jaren na de revolutie?

Harmen Schoonekamp studeerde Humanistiek en Russisch met bijvakken geschiedenis, letterkunde en theologie. Hij is schrijver, vertaler en verzorgt lezingen en cursussen over filosofie, zingeving, levensbeschouwing, religie, geschiedenis en (vooral Russische) literatuur.
Russiche revoluatie Romanovs