Maart en april stonden in het teken van Dordrecht.

Op 13 april jl. gingen we met 42 leden op excursie naar Dordrecht. We bezochten het Huis van Gijn (aansluitend lunch), kregen een stadswandeling o.l.v. een gids van Gilde Dordrecht en bezochten Het Hof van Nederland. Hierna was er tijd ter vrije besteding (o.a. nog de mogelijkheid het Dordrechts Museum te bezoeken). Na een gezellig afsluitend diner bij De Beren Dordrecht was het tijd om - voldaan- huiswaarts te keren.

Op woensdag 28 maart a.s. verzorgde mevrouw Jacqueline Hoevenberg een boeiende lezing over "Dordrecht Ondergronds". Jacqueline Hoevenberg is senior adviseur / senior archeoloog Gemeente Dordrecht, vakteam erfgoed.

Het eerste deel van haar lezing ging over archeologie in de binnenstad. De focus lag op twee opgravingen: de grafelijke herberg aan de Voorstraat en de ambachtswijk op het Statenplein. In het tweede deel ging het over archeologie in het buitengebied. Hier lag de focus op de opgraving van de in 1421 verdronken - oorspronkelijk 11e-eeuwse - kerk met kerkhof van het dorp Wolbrandskerke in de Grote Waard.

De archeologisch periode waar in Dordrecht de meeste aandacht naar uit gaat zijn de late middeleeuwen. De stad krijgt in 1220 stadsrechten van de Hollandse graaf. Korte tijd later wordt de stad ook het centrum van de nieuw ontstane Groote of Zuid Hollandsche Waard. Deze waard werd toen de voorraadschuur van Holland genoemd. De stad krijgt in 1299 het stapelrecht toegekend en maakt vervolgens tijdens de 14e eeuw de grootste bloei en groei mee: de gouden eeuw van Dordrecht.

In de nacht van 18 op 19 november 1421 betekent de Sint Elisabethsvloed het einde van de bloeiende Grote Waard: de zee dringt de waard binnen. Al snel wordt deze vloed gevolgd door rivierdijkdoorbraken en krijgt de rivier de Merwede vrij spel in de Groote Waard. De waard staat helemaal onder water en zeker 17 (kerk)dorpen worden voor altijd verlaten en opgegeven. De stad Dordrecht wordt een eenzaam eiland in een groot zoetwatergetijdengebied.

Archeologisch onderzoek is met name gericht op het meer inzicht krijgen in het ontstaan en de ontwikkeling van de stad én het in de Groote Waard verdronken landschap met haar kerkdorpen en ambachten.

Dordrecht